december 2, 2020

Sådan kan du få en bedre nattesøvn

Nattesøvn er en ekstremt vigtig kilde til, at hverdagen kan fuldføres på bedste vis med diverse gøremål, der måtte være. Der er mange omstændigheder, der påvirker, hvordan man får sovet. Det kan handle om omgivelserne, den mentale tilstand eller måske noget, man burde gøre, men ikke har fået gjort, og så ligger det og nager om aftenen inden man skal sove. Der findes heldigvis metoder til at forebygge eller bekæmpe en urolig nattesøvn, og de kan være afgørende for at opleve dagen med et friskt og positivt sind.

Undgå tankemylder inden sengetid

Rigtig mange mennesker oplever at have tankemylder om aftenen inden de skal sove, og det er meget naturligt.

Man har gået en hel dag og måske skubbet en masse ting væk for at kunne fokusere på hverdagens gøren og laden. Og når man så er gået for sig selv og ligger i sin seng, så styrter alle disse tanker op til overfladen, for man kan ikke bare feje dem væk, det handler om bearbejdelse. For nogle mennesker, handler det om at aflede disse tanker, så de ikke kommer til at være det styrende element. Det kan være med en god bog eller noget hyggeligt, der kører i fjernsynet.

For andre, hjælper det at skrive det ned for ligesom at få myldret ud af kroppen og ned på skrift. I hvert fald, findes der metoder til at undgå de søvnløse nætter med tankemylder, det handler om at finde den, der passer bedst til en selv. En god tommelfingerregel er at spørge sig selv – hvis myldret forekommer som noget, man stresser over – om man kan gøre noget lige her og nu, og hvis ikke, så tager man sig af det i morgen.

Et godt sovemiljø

Et element, der også kan være helt afgørende for en god søvn, er at omgivelserne er gode og rare. Det er vigtigt for krop og sjæl, at rummet, man er i, virker beroligende, så man ikke bliver forstyrret af det ekstra element. Det er både ekstremt vigtigt, at det underlag, man ligger på, er godt og af god kvalitet samt en behagelig dyne og pude. Men det er også vigtigt, at der ikke er for lyst, for mørket skal minde kroppen om, at det er tid til at sove.

Det kan være ret væsentligt at soveværelset kun bliver brugt til at sove i, for hvis det har en masse andre funktioner, kan det også forvirre og minde en om alt muligt andet.